3. De doop is het sacrament dat wordt gegeven aan allen die geloven in het mysterie van de Drie-eenheid en het mysterie van de menswording voor de vergeving van de zonde, om adoptie te verkrijgen van God en om het koninkrijk van God te erven. Het wordt mysterie genoemd omdat, wanneer de priester het doopgebed over het water reciteert en het zegent, het verandert en het water wordt dat uit de rechterkant van onze Heer Jezus Christus stroomde en men de onzichtbare genade van het geadopteerde zoonschap ontvangt van God (Joh. 19:34-35). Eenieder die gelooft en zich laat dopen, zal vergeving van zonden krijgen. "Wij geloven in één doop voor de vergeving van zonden" (Geloofs gebed). Ieder mens wordt door de doop uit God geboren en zal vrij zijn van verdoemenis. "Wie gelooft en zich laat dopen, zal zalig worden, maar wie niet gelooft, zal verdoemd worden" (Marcus 16:16; Handelingen 2:28). Geboren worden uit de Drie-eenheid is het erven van het koninkrijk van God. Onze Heer heeft ons geleerd dat we het Koninkrijk van God alleen door de doop kunnen binnengaan. "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij een mens geboren wordt uit water en Geest, kan hij het koninkrijk van God niet binnengaan." (In.3:5; Tit.3:4-7).
Er waren profetieën en symbolen voorzegt door de wetten en de profeten over de doop.
Profetie: - "Dan zal ik schoon water over u sprenkelen, en u zult rein zijn." (Ezech. 36:25; Mich. 7:19)
Symbolen:
-Noach en de Ark: Een van de symbolen die de doop vertegenwoordigen, is te vinden in het Oude Testament met Noach en de Ark (Genesis 8:18). Onze vaders leren ons dat het feit dat Noach en zijn gezin in de ark waren, voor hen gold als de doop terwijl de hele wereld werd schoongeveegd (1 Petrus 3:20). Onze vaders symboliseren de ark als de kerk, terwijl de wateren de doop vertegenwoordigen (water dat wordt gebruikt om een gelovige te dopen).
-Besnijdenis: Besnijdenis in het Oude Testament werd beoefend als een teken van de doop. Het werd aan Abraham gegeven als teken van het verbond. Iedereen die niet besneden was op de achtste dag na de geboorte, zou van zijn volk worden afgesneden, niet delen in de belofte en/of geen deel krijgen van het Beloofde Land. De onbesnedene werden niet beschouwd als het volk van God.
(Gen.17:7-14). In het Nieuwe Testament werd de besnijdenis vervangen door de doop. Iedereen die niet gedoopt is, is niet uit God geboren en kan het hemelse koninkrijk niet beërven. (Kol. 2: 11). Johannes de Doper doopte aan het einde van het Oude Testament en aan het begin van het Nieuwe Testament met water. (Mk.1:4-8). De ark van Noach en de oversteek van de Israëlieten door de Rode Zee waren symbolen van de doop. (Petr. 3: 19; 1 Kor. 10:2).
-De Israëliërs (Hebreeën) die de Rode Zee oversteken is een ander symbool dat in het Oude Testament wordt gevonden (Exodus 14:29) en leren dat het als doop gold in het Nieuwe Testament in Korintiërs 10:1-2.
Wat is er nodig voor de doop:
- Imnet (geloof) of overtuiging - degene die zich laat dopen moet geloven en geloven dat wat er gebeurt geen willekeurige wassing is, maar eerder de overtuiging dat door de doop iemands zonde wordt uitgewist. Marcus 16:16.
- Degene die doopt moet een priester zijn. Mattheüs 28:19
- Dopen in de naam van de Heilige Drie-eenheid of in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
- Om de profetie te vervullen werd onze Heer en Heiland Jezus Christus gedoopt in het water van de rivier de Jordaan door de hand van Johannes de Doper. (Mt. 3:16; Mk. 1:9; Lk. 3:21; Joh. 1:31).
- De Eritrese Orthodoxe Kerk doopt kinderen, mannen op de veertigste dag en vrouwen op de tachtigste dag. (metshaf kufale 4:2-15)