In deze sectie wordt het mysterie van Heilige Drie-eenheid beschreven. De Heilige Drie-eenheid is drie in naam, in persoon, in daad en één in essentie, in goddelijkheid, in bestaan en in wil.
Drie in naam
De Vader, de Zoon en de Heilige Geest
Drie in daad
De Vader is de verwekker
De Zoon is verwekt
De Heilige Geest is degene die voortgaat.
Drie in persoon
De Vader heeft een volmaakt persoon
De Zoon heeft een volmaakt persoon
De Heilige Geest heeft een volmaakt persoon
De Vader is het hart, de Zoon is het woord en de Heilige Geest is het leven (adem). De Vader is het hart voor Zichzelf, en Hij is het hart voor de Zoon en voor de Heilige Geest. De Zoon is het woord voor Zichzelf, en Hij is het woord voor de Vader en voor de Heilige Geest. En ten slotte is de Heilige Geest het leven (de adem) voor Hemzelf, en Hij is het leven (de adem) voor de Vader en de Zoon.
Ook al zeggen we dat de Drie-eenheid drie is in naam, in daad en in persoon; de Heilige Drie-eenheid is ook Eén.
Een in essentie
Een in goddelijkheid
Een in bestaan
Eén in wil
Wanneer een orthodox tewahdo-gelovige zegt dat ze in de Heilige Drie-eenheid geloven, wordt niet gezegd dat ze in drie goden geloven, maar in één God. Terwijl de Vader en de Zoon en de Heilige Geest bestaan in hun eigen volmaakte persoon, zijn ze één in het bestaan. (Abulidis, Geloof van de Vader, hoofdstuk 40 vers 4:6).
Ignatius schreef in het Boek van het Geloof van de Vaders (Haymanote Abew) dat de naam van de Vader niet wordt veranderd in de naam van de Zoon of de Heilige Geest. De naam van de Zoon wordt niet veranderd in de naam van de vader of de Heilige Geest, de naam van de Heilige Geest wordt niet veranderd in de naam van de Vader of de Zoon. De Vader wordt Vader genoemd, maar niet de Zoon of de Heilige Geest. De Zoon wordt Zoon genoemd, maar niet de Vader of de Heilige Geest. De Heilige Geest wordt de Heilige Geest genoemd, maar niet de Vader en de Zoon. De Vader is de Vader, de Zoon is de Zoon en de Heilige Geest is de Heilige Geest. De drie bestaan eeuwig in hun eigen naam en persoon. (Geloof van de kerkvaders hoofdstuk 11 deel 1 vers 7.8). Heer en God zijn namen die hun eenheid uitdrukken. Heer de Vader, Heer de Zoon, Heer de Heilige Geest, Eén Heer. God de Vader, God de Zoon, God de Heilige Geest, Eén God. De driehonderdachttien vaders in The Book of Faith (Haimanote Abew) zeiden: "Wij geloven in God de Vader, in God de Zoon, in God de Heilige Geest. (Hai Ab. Ch. 19 Deel 1 Vers 30).
De apostolische St. Athanasius aartsbisschop van Alexandrië zei: "De Vader is God, de Zoon is God, de Heilige Geest is God. Ze worden één God genoemd, maar niet drie Goden." (Apostolisch Athanasius Geloof van de Vaders Ch.24 Deel 4 Vers 4).
Op veel plaatsen in de boeken van het Oude en het Nieuwe Testament wordt vermeld over de eenheid en de drie-eenheid van God. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
In het Oude Testament:
Gen. 1:26; 2: 18; 3:22; 11:7; 18: 1-8; Ps. 33:6; 146:5
In het Nieuwe Testament:
Mt.3:16-17; 28:19; 1n.14:26; 2Kor.14:13; 1 Pet. 1:2;11n. 5:7-8
Symbolische metaforen: de zon
Er zijn veel manieren waarop het mysterie van de Heilige Drie-eenheid symbolisch kan zijn. De zon wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt als metafoor voor de Heilige Drie-eenheid. De zon kan op drie manieren worden beschreven: zijn vorm, licht en warmte (hitte). Onze vaders leggen uit dat de vorm lijkt op de Vader, waarbij het Licht de Zoon is en de Warmte (hitte) de Heilige Geest is. Net zoals men de fysieke vorm van de zon niet kan scheiden van het licht of de warmte die het geeft, kan hetzelfde worden gezegd van de Heilige Geest. Die de Heilige Drie-eenheid beschrijft als de Vader, de Zoon en de Geest; De één kan niet bestaan zonder de andere twee. De Heilige Geest is drie terwijl hij ook één is.